انواع ترازو
نوشته شده توسط : درسا حسینی

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع ترازو های موجود در بازار بپردازیم و پرسش هایی همچون ترازو چیست را پاسخ بدهیم . امروزه ترازو ها را می توان در خانه ی هر ایرانی پیدا کرد ، می شود گفت از دسته محبوب ترین ترازو های موجود در بازار ایران می شود به دو دسته از ترازو های موجود در بازار به عنوان ترازو های وزن کشی و ترازو های دیجیتال اندازه گیری مواد غذایی و حبوبات ها نیز اشاره کرد. از بهترین برند های موجود در بازار که به تولید ترازو های با کیفیت می پردازند می شود به برند هایی همچون محک ،هاردستون ، ویو و... نیز اشاره کرد که در بازار بسیار پرطرفردار و محبوب می باشند ، اگر قصد دارید با ترازو های بیش تری در بازار آشنا بشوید در ادامه ی این مقاله همراه من باشید تا آن ها را جز به جز بررسی بکنیم اما ابتدا بیایید به بررسی پپرسش ترازو چیست بپردزایم.

آشنایی با انواع ترازو

ترازوی حکمت

ترازوی حکمت در اواخر قرن پنجم توسط دانشمندان اسلامی طراحی و تولید شد، در واقع ساخت این ترازو مابین قرن پنجم و قرن ششم هجری ثبت شده است که تولید کننده ی ترازو شخصی بنام عبدالرحمان خازنی معرفی شد و این شخص از دانشمندان اسلامی است، ترازو حکمت در زمانی توسط این دانشمند اختراع شد که پیشرفت تکنولوژی در حد صفر بود و تولید این ترازو که به ترازوی حکمت شناخته می شود اختراعی خارق العاده و بزرگ بود. ترازو حکمت از پنج کفه (بر اساس تحقیقات انجام شده تعداد کفه ی ترازوی حکمت تا هفت عدد هم قید شده است) با پیچیدگی بسیار تشکیل شده است که هر کفه خود نیز دارای ساختاری مجزا است.

در چندین سال اخیر ترازو پیشرفت زیادی داشته و ترازو در مدل ها و ساختارهای بسیار کاربردی به صورت دیجیتال در حال تولید است یکی از شگفتی های ترازوی حکمت امکان محاسبه وزن اجسام علاوه بر جرم آنها می باشد. ترازوی حکمت یکی از پیشرفته ترین ترازو در تاریخ اسلام است از ویژگی های دیگری که ترازوی حکمت را یک اختراع بزرگ می کند امکان عملکرد ترکیبی و تعداد کفه های ترازو است که در عیار سنجی آلیاژ دو عنصری به کار می رود، نمونه ای از ترازوی حکمت در پژوهشکده ی مکانیک با توجه به مستندات از کتاب عبدالرحمان خازنی طراحی و اجرا شد.

ترازو قپان

قپان به ترازویی که یک پله دارد و به جای پله ی دیگر سنگ از شاهین آن آویزان می کنند، گفته می شود. طبق لغت نامه دهخدا قپان یک لغت ترکی است.

از باسکول قپان در برخی از صنایع کشاورزی و دامداری استفاده شده و بسیار پر کاربرد است. دلیل اینکه به این نوع باسکول، باسکول سنگی هم می گویند این است که مقدار عددی توزین باسکول توسط سنگی که بالای علمک باسکول هست مشخص شده و بصورت کاملا مکانیکی عمل می کند.

ترازوی آشپزخانه

از انواع ترازو می توان به ترازی آشپزخانه اشاره کرد که خود دارای مدل های متنوع و گوناگون می باشد . ترازوی های آشپزخانه به دو صورت آنالوگ و دیجیتالی در بازار وجود دارند . از ترازوی آشپزخانه عموما برای وزن کشی مواد غذایی مانند آرد ، روغن ، مواد دیگری چون عدس ، لوبیا ، برنج و … استفاده می شود . بر روی ترازو های آشپزخانه کاسه هایی وجود دارد که با استفاده از آن به راحتی می توان مواد غذایی مایع را اندازه گیری کرد . در مطلب ترازوی آشپزخانه که لینکش را در مقدمه برای شما قرار داده ایم می توانید بیشتر آن ها را بشناسید .

ترازو عقربه ای

ترازو های وزن کشی قدیمی به صورت عقربه ای بودند که با پیشرفت تکنولوژی و گذشت زمان کم کم مدل های دیجیتالی بر روی کار آمدند ، اما با این حال باز هم نمونه های عقربه ای در بسیاری از خانه ها وجود دارد ، این مدل ترازو ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند و وزن هایی تا 100 کیلو به بالا را هم ساپورت می کند ، عکس ترازوی وزن کشی عقربه ای را در ادامه می توانید مشاهده کنید .

ترازوی کفه ای

ساده ترین ترازو ها از یک شاهین و دو پله (کفه) تشکیل می شود. جسم را برای وزن کردن در یک پله و وزنه ها را در پله دیگر قرار می دهند تا شاهین به حالت تعادل درآید و جرم جسم معلوم شود.

به مرور زمان انواع ترازو، بر اساس نوع کاربرد آنها ساخته شد، برخی از آنها عبارت اند از: قَپان، ترازو ی آبی، و ترازو های ترکیبی از جمله ترازوی حکمت.

این ترازوها بسیار پیچیده تر از انواع معمولی و ساده ترازوها بودند و پله های بیشتری داشتند که تعدادشان در پیشرفته ترین آنها به پنج پله می رسید. وزن کردن اجسام در ترازوهای معمولی با معلق ماندن پله ها در هوا صورت می گرفت، اما در ترازوی آبی، جسم مورد نظر در آب غوطه ور می شد و بر اساس «اصل ارشمیدس» وزن مخصوص آن به دست می آمد. در ترازوهای ترکیبی، وزن کردن هم در آب هم در هوا انجام پذیر بود. قپان نیز، برخلاف ترازوهای دیگر، فقط یک پله داشت.





:: برچسب‌ها: انواع ترازو ,
:: بازدید از این مطلب : 10
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: